Tuesday, May 3, 2011

breastfeeding n cara sy kurangkan bengkak susu

Alhamdulillah, ahad ni cukup 44 hari berpantang. Baby pun ok, tak banyak meragam sepanjang berpantang. Tidur malam tak ada masalah pun. Biasa baby bfeed kul 11pm, 2.30am, 5pm. Kiranya dapat juga aku tido nyenyak.. masa Khalish dulu pun camtu jugak. Tak de la masalah mata panda. Hehe.. Tapi masa damia dulu memang teruk la.. sebab setiap sejam dia bangun. Baruu je nak lelap mata dia da nanges. Pastu aku lak nanges.. hahahha...




Kali ni pun alhamdulillah, ada rezeki baby nak bfeed. Cuma plan awal aku ingat nak start pam susu hari ke 3, tapi memandangkan admit ward sampai hari ke 7, so mmg lambat la kan. Cuma mula2 tu mmg masalah sikit la. sebab susu kurang sebab lambat urut. pastu kuar hosp n berurut pulak dgn salah orang. Makcik tu tak pandai urut susu... lepas seminggu takde perubahan, means bila pam pun susu segan je nak kuar, so aku terpaksa la panggil makcik urut yg lain. Skang ni alhamdulillah....... da dpt buat stock dah.














Walaupun susu tak semeriah masa berpantang khalish dulu, tapi aku tetap gembira sebab mampu buat stock. Skarang ni dah berjaya kumpul 180oz. Dah penuh peti ais. Freezer tak sempat nak gi beli lagi coz en.suami bizi giler skang ni. Balik rumah pun seminggu sekali, pastu kejap je, balik malam ni esok dah gi keje balik. Aih tak sabarnyeeeee nk dpt deep freezer.





Kenapa aku kata production tak meriah? sebab kali ni baju pun tak basah langsung! Kalau dulu pakai nursing pad pun tetap basah. Tapi lepas makcik ke-2 tu urut, ada jugak la basah baju walau tak kuyup. hehe.. so benda yg aku consume utk tingkatkan production adalah:






tea longan red dates

anmum lacta

milo / horlicks panas + oats

sayur sawi & lobak putih


Dan apa2 je yg aku rasa bole up kan production selain dari pam ikut jadual 3-4 jam sekali.




Ni nak cerita, macamana aku kurangkan sakit bengkak susu. Walaupun aku kata susu tak meriah, antara puncanya adalah urat susu bengkak. So sakit dia, sakit2 sedap. Haaa gitu! masa mula2 tu means awal2 berpantang, nak pam pun alahai sikit je kuar.. ketul2 bengkak tu tak gak surut. So nak senang kerja, aku offer je kat khalish. Laju je dia.. hehheehhe..

Masa kat hosp, tengok khalish merengek2 nak nenen sebab dia jeles adik dia bfeed, so aku offer la kat dia.









Hilang rindu kat nenen ibu ya! heee...






ni gambar terbaru budak kecik. siann muka dia naik rashes. kejap nmpk ok, kejap mcm tebal balik. mmg jenis kulit sensitif sama mcm kakak dia. Last week da bawak gi check up.


25/3 - berat masa lahir 3.8kg

4/4 - berat turun ke 3.0kg - sebab jaundis kot

26/4 - umur sebulan, berat 4.4kg..



ok la.. takat ni dulu ye. bye....








No comments: