Thursday, February 5, 2015

FROZEN Birthday Theme Party - the costume

Assalamualaikum..


Ok now.. kita cerita pasal preparation costume pulak. Bila theme FROZEN, dah tentu la kena ada costume frozen jugak kan.. Damia as Elsa. Izzara as Anna. Costume izzara takde masalah, seller online banyak jual cuma kena pandai pilih seller dgn harga termurah. Pandai-pandai la dapatkan khidmat abang gugel.. aku jumpa kat fb. Butik Frozen Penang. Cantik. Murah. Terus order.. Selasa petang order. Rabu pos. Khamis sampai. Just in time je... hahah last minit baru nak cari baju..



RM30.00 aje wehhhhh..... comel kann?


Damia punye je masalah. Sebab dress yg di jual paling besar saiz 150. Fit utk umur 8-9 tahun. Tapi damia umur je nak masuk 8thn. Baju semua saiz 10 ke 12 tahun. Sebab dia tinggi n berisi. Macam mak dia kecik2 susah nak cari baju gagagaggagaga.... ade jugak yang bole amik tempahan custommade. Harga dekat rm200 okehhh.. fitamm...  Last-last.... aku DIY je sudahhhh...

Barang yang diperlukan:


  • Inner t-shirt saiz XS (rm15.00)
  • Sequine Boarder 1 meter (rm14.00)
  • Kain organza printed 1 meter (rm9.00)
  • Benang biru
  • velcro 1 pasang 1/2 meter each (rm1.60)
  • Satin biru 2 meter 

Kain satin biru tu aku mintak tolong jiran belakang rumah jahitkan skirt A-cut. Aku rasa kalau kt rumah aku ade  mesin jahit, konfem aku buat sendiri je... asal jadik hahaha... kos kain + upah RM23.00 saje...


Time lunch hari jumaat aku siapkan baju dgn cape. Sequine boarder beli saiz 5 inci. Terpaksa doublekan, so tgh2 tu mmg ade line la.. tapi masa gambar damia pakai tak perasan pun line tu. Nak beli by meter tak sanggup pulak kan sebab semeter berpuluh2 hinggit. Nak pakai sikit aje.... ni aku jahit tangan je. asal melekat, sudah hehe.. sambil2 layan drama Cinta Ibadah kat online...siap pun...





Cape pulak.. senang je... ni pun aku tengok cara2 drpd abg gugel jugak. Tapi design aku tak tiru org tu la.. aku buat sendiri ikut design cape yg aku nak... utk cape ni.. aku ukur panjang damia dalam 113cm. Since kain ni bidang besar aku just beli semeter je.. maknanya utk lebar, aku guna semeter. panjang dan labuh dia aku pakai saiz bidang kain je... alhamdulillah cukup cantik jadinya. Balik rumah, aku just bakar tepi2 tu bagi benang tak tertarik... tapi kena hati2 yea sbb mudah terbakar. aku pun ari tu si khalish ke khalif tah bernafas hembus dekat api..  dah la duduk mengadap aku. hembus api hala aku. dah terbakar sikit. mujur aku bole alter balik kasi gunting hahaha... kena kreatip yea...

bahagian atas cape, aku jahitkan velcro kiri kanan. kat belakang baju tempat aku nak letak cape pun aku jahitkan velcro. So kalau rasa rimas, bole tanggalkan aje cape tu.. 





TADAAAAAA...!!!!!

*

*

*

*

*

*


*

*





ELSA IN THE HOUSEEEE....










damia sukaaaa sangattt... 

Im happy to see her happy


Love,
-sue-








No comments: