Friday, July 29, 2011

Bagok The Warrior

Ehh jangan konpius dengan tajuk. Bukan nak citer pasal movie terbaru atau hero terkini. Tapi.....










Bagok dalam kenangan :`(




Dulu my bro suke beli anak2 ayam kat pasar pudu. Pastu bela sampai besar dan bole le sembelih.. Tapi rasanye tak de la sembelih pun, cuma ada yang mati kena hujan je kot. Tapi setiap batch.. means kalo beli tu mesti beli 4 ekor anak ayam. Bila da besar, sekor mesti dibelai2.. buat manja2 punye ayam. Pastu nama mesti BAGOK. Bila bagok no.1 mati... my bro beli lagi satu batch anak ayam. Pun nanti mesti ada Bagok jugak..


Bagok no.1 dulu.. nakal sangat! Suke kejar orang... pastu suke patuk orang. Suke makan kat tangan orang. Lama2 dia pun mati....


Yang gambar tu tak ingat la bagok siri ke berapa, tapi itu yang paling last. Bagok yang ni manja sangat.. melampau-lampau tahap manjanye. Mana tak nye.. pantang pintu rumah terbukak, mesti dia masuk dalam rumah. Masuk pastu pusing2 satu rumah lak tu.. Nanti dia duduk la kat pintu dapur. Masuk kat depan, lepak kat dapur belakang okehhh...


Pernah satu hari tu aku kuar gi kedai. Pintu mmg biar terbukak pasal mak ade kat rumah. Alaa kedai dekat je ngan rumah. Bila masuk aku menonong gi ke dapur. Pastu nak tgk tv aku ke depan. Elok je nak duduk kat sofa tetiba aku dengar bunyi 'kokokokoko'- bunyik ayam membebel. Boleeee ekkk Bagok lepak atas sofa tgk tv. Geram aku!


Pastu satu hari Bagok hilang. Puas kitorang carik, tak jumpa. Sedih gile wo0ohhh... seminggu lebih tak jumpa, rasa rinduu nak dengar dia berkokok tiap pagi. ahh dia berkokok tak kira waktu. Sukati dia je.... da la suara garauu.. hahahha...


Pastu satu hari tu, tengahari kot, aku dengar sayup-sayuppppp suara dia berkokok. Excited gile dapat dgr suara bagok. Penat pasang2 telinga nak carik dari mana suara dia. Dengar sayup2 dari belakang rumah. belakang rumah adalah bukit (rumah aku atas bukit) dan bawah tu ada lagi rumah2 lain. Ok dah dapat detect dia kat mana. So aku ngan mak naik kete pegi kat rumah bawah bukit tu. Sebab nak gi situ kena pusing jauh. Sampai lokasi, misi memanggil bagok pun bermula. Orang pun pelik sape laaaa yang kitorang carik. Mujur je laa orang2 situ kenal mak aku kan. Hehe...


Kitorang carik la dalam longkang, celah rumah orang.. oh situ kawasan tanah lot, rumah kg sebijik-sebijik. So kena la carik celah2 rumah orang.. celah2 pokok.. tiap kali panggil nama bagok, dengar dia bebel 'kokokokokokokokokooo..' Jenuh cari tak jumpa. Sekali rupanya dia dok atas bumbung rumah orang, bole? Tah bila masaaa la dia pandai terbang ni? Setau aku dia penakut. Dah la bumbung tinggi. Aku try panjat pun tak bole. last2 call anak buah suh datang panjat bumbung orang. Hahahaa... Akhirnya bagok balik rumah naik ketee..


Sejak kes tu, bagok jadi berani. kalau dulu, dengan ayam kampung pun asyik kena perambattt je la dia. Pas tu, dia lak dok perambattt ayam2 lain. Ye la, dulu dia paling besar tapi paling penakut. Ayam serama pun lagi kuat dr dia.. Aihhh rinduu kat bagok. Skang da tak de. Da mati lama dahhh..


Ok tu je nak cite. Sebenarnye tadi kelebet folder gambar lama2 dlm komp ni. sekali jumpa gambar bagok. tu yang nak citer kat sini...... ok bye...

1 comment:

Lily@MamaZaraZareef said...

comella plak baca citer ttg bagok nih...tk penah bela pet lain selain kucing..rupe2nya ayam pon leh selamba lepak kat hall tumpang tgk tv sume ek..=p