Thursday, December 8, 2011

'Aku boleh berdebat dengan 10 orang yang berilmu tetapi aku tidak boleh berhujah dengan seorang yang jahil'

Imam Shafiee pernah berkata :




'Aku boleh berdebat dengan 10 orang yang berilmu tetapi aku tidak boleh
berhujah dengan satu orang yang jahil'


*Thx kak diana ishak*




Aku ada pengalaman dengan sorang kawan sepejabat dulu. Tak payah nak cite panjang. Cuma masa tu, aku tau kalau aku menegakkan kebenaran pun, dia tetap akan tegakkan benang dia yang basah. Aku diamkan aje....... masa tu aku dan kawan aku yg sorang ni pun, layan je la perangai makhluk tuhan yg lagi sorang. Diamkan aje... Dan akhirnye lepas setahun macam tu, makhluk tuhan tu mengaku kalah. ALhamdulillah..

Sekarang aku berdepan dgn situasi yang sama. Bezanya orang yang lain, dan hubungan yang lain. Tak paham, tak pe... Aku cuma tak paham, mereka ni orang yang beragama. Beribadat tu memang jauh lebih baik daripada aku. Boleh kata, solat pun tak tinggal 5 waktu. Tapi sanggup mereka menuduh yang bukan-bukan..... tak tau ke dosa memfitnah itu lebih besar dari dosa membunuh?

Yang lagi bestnya, ada pulak orang lain yang bagitau cerita tu pada kami. Oh rupanya cerita tu dah sampai jauhhhhh ke hulu perak. Tapi masalahnye kita yang kat Lembah Klang ni pulak yang tau kemudian. Pastu apa cerita tu pulak memang buatkan kami semua tergelak terbahak-bahak. Marah pun ada... tapi rasa, alahaiiiiiiii.. plisss la ehh. Kita tak main la bomoh-bomoh ni. Takde masa nak jumpa bomoh. Bomoh mana nak jumpa pun aku tak tau...... Entah-entah diorang yang jumpa bomoh. Tu pasal ada orang komen kat shoutbox masa entry aku pasal tanda terkena saka tu.................. dah makan cili la kot kan.

Tapi aku taknak cite banyak2 kat sini. Sebab macam Imam Shafiee kata tu la, buat ape aku nak cakap banyak kat orang yang jenis tak paham bahasa. Kalau dia percaya sangat yang dia dah kena bomoh, pergi lah jumpa mana-mana ustaz mintak bantuan.... Darussyifa' ke.. alhidayah ke... ruqyah ke... pergilah berubat utk lawan kuasa 'bomoh' tu. Jumpa ustaz yang boleh lawan kuasa jahat syaitan. Bukan jumpa bomoh. Sebab sama-sama ada kuasa syaitan, akibatnya nanti sakit tak baik, malah makin teruk pulak jadinye nanti...

Dengarlah nasihat aku ni. Kalau sakit, kalau rasa ada orang aniaya kita, pergilah berubat dgn ustaz bertauliah. Jangan takut.... sebab orang bersalah je takut. Takut pulak ustaz tau yang dalam badan tu ada penjaga. Kang terbocor rahsia..malu taw! Ngeeeeeeeeeeeeeee........

Owh lagi satu, aku ada baca satu artikel ni.. lebih kurang gini la bunyiknye:-



Setiap apa yang berlaku pada diri kita... setiap apa dugaan yang menimpa
diri kita.. Kita kaji dimana silapnya.. Tengok macamana hubungan kita dengan
Allah. Kalau semuanya baik.... kalau setiap suruhan-Nya kita buat,
alhamdulillah... Kemudian tengok pulak macamana hubungan dengan ibu, adakah
baik...adakah kita jalankan tanggungjawab sebagai anak/menantu?......

Gitu la yang aku ingat. So kita muhasabah diri kita. Adakah bila kita dah tua, umur 70 tahun, masa tu sentiasa sihat ke kita ni...? Kita boleh konfiden ke masa kita umur 70 tahun nanti, badan sihat dan takde apa2 penyakit? Sebenarnye sakit ni memang Allah bagi, nak tengok kesabaran kita macamana, nak mendekatkan lagi diri kita dengan Allah........ Kita konfiden ke masa kita umur 70 tahun nanti, anak-anak akan jaga? Tengok balik apa yang kita lakukan dulu dan sekarang........ kalau masa bujang kita dah mengata orang yang sakit, insyaallah masa kita sakit nanti ada je orang akan mengata kita. Tu kena hati-hati............ :)

Renung-renungkan, dan selamat beramalllll...

No comments: