Monday, April 18, 2011

cite bersalin lagi

Banyak benda nak di update sebenarnye. Tapi tak sempat2 lagi. Kat rumah asal bukak laptop je mula la ada je yang mengacau. Nak cek email pon tak bole. Kali ni masih nak cerita pasal bersalin Khalif. Masa Damia ngan Khalish dulu, takde rasa sakit bersalin atau kuar tanda2 bersalin pun. Cuma masa check up BP naik & tak stabil so doctor refer ke hospital. Masa tu sehari dua sebelum duedate. Sampai hospital dah bukak 4cm, doc pecahkan ketuban n terus masuk labour room. Tapi masa mengandungkan khalif, aku selalu berdoa supaya aku dapat merasa sakit contraction atau kuar tanda2 bersalin macam orang lain. Teringin nak rasa macamana sakit bersalin yang sikit2 datang tu... kuar ketuban ke.. kuar lendir berdarah ke.. Pastu aku pun selalu doa agar aku tak terlalu lama dalam labour room. Kalau boleh masuk labour room sejam dua terus bersalin. Dan alhamdulillah, Allah itu Maha Mendengar. Doa aku dikabulkan-Nya. Masa dalam wad tu aku dapat rasa sakit contraction yang sedap2 tu... pastu aku banyakkan berjalan supaya cepat buka laluannya. masa 3cm tu da rasa mild contraction... pastu kuar tanda lendir bercampur darah.... pastu contraction yang kuat.. dan alhamdulillah masa dalam labour room pun tak lama. Masuk pukul 7pm, pukul 9.25pm baby dah kuar. Alhamdulillah sangat2.... Tapi ada orang lagi bertuah daripada aku. Ada sorang kakak ni yg sama2 datang kat PAC, dia dtg sebab doc klinik refer BP tinggi. Pastu dia pun masuk wad jugak. Masa aku admit wad da bukak 2cm jam 10pm. Akak tu belum bukak pun lagi... masa jam 4.45am kitorang kena g bilik rawatan coz doctor nak cek bukaan. masa tunggu turn akak tu da rasa contraction kuat. dia kata kul 4am doc ada cek kat katil, bukak 1cm. so dia panggil nurse bagitau da tak tahan sakit, macam nak meneran katanya. kitorg yang lain ni suh akak tu masuk dulu tapi nurse tak bagi, suh ikut turn. lagipun dia kata baru je kul 4 cek 1cm je baru... tapi akak tu bgtau aku, dia memang jenis yang cepat beranak. bila sampai je turn akak tu, masa tu aku da sudah n masuk bilik aku. bilik aku depan bilik rawatan tu je. akak tu masuk je kejap pastu aku dengar kelam kabut.. rupanya memang baby da nak kuar. esok tu aku gi jumpa akak tu tanya khabar. dia kata memang masa doc nak cek tu da bukak 10cm, masa dorang tolak katil ke labour room tu akak tu kena mengiring sebab takut dia terteran.. fuhh.. senang je kan. dalam tak sampai sejam dah bukak 10cm... rezeki akak tu la kan. ok perkembangan khalif pulak, dia dah aktif pandang orang. bila panggil nama dia, laju je pusing n mencari suara kita. dah tak banyak ragam sangat dah. tapi ngada2 tetap ada. kalau ek-ek sikit je kita da angkat nak bagi susu.. dia bole tido balik. tu yg aku selalu biarkan je nangis puas2 baru aku angkat, pastu baru la dia bfeed betul2 sampai kenyang, hehhhhehe..... ok la nak bloghopping. jap lagi kul 2 nak tengok sejuta cinta marshanda. pastu marimar. hahahaha,,,, suke la Baim wong tu... ngeeee....

No comments: