Wednesday, August 24, 2011

Malam 7 Likur

Eh terajin pulak update. Dah ujung-ujung puasa ni kan, duk kat opis pun dah mood raya. Baru abes meeting fullboard. Dalam meeting pun sempat gak la lelap mata, tapi telinga tetap mendengar apa yang dibincangkan. so tak bape nak lena sangat la.. Mau tak ngantuk, bangun kul 4.30am, lepas sahur terus tak tidur2.

Owh nak citer pasal Malam 7 Likur. Korang masih kekal kan tak tradisi malam 7 likur ni? Biasanya lagi 7 hari nak raya, orang akan pasang pelita keliling rumah. Baru suasana nak beraya tu seronok sikit. Teringat masa kecik2 dulu, time berbuka pun tak sabar2 nak abis makan. Nak pasang pelita. pastu dapat main bunga api.

Cerita pasal bunga api pulak, masa kekecik dulu suke bunga api merah berbelang2 putih tu, murah. Dengan bunga api merah kuning, yang bila dinyalakan apinye meriahhh kemain kaler. Ada ijau, merah, biru, kuning..... Pastu bunga api dulu2 nyala nya lamaaa.. tak macam sekarang, baru nak rasa seronok dah padam. Cess... pastu pulak ada yang lemau lak tu.. bakar pun tak mau idup. Sabo je la...

Ari tu ayahnya beli bunga api tiger tu. Yang jenis besi. Itu je la yang aku percaya skang ni sebab bunga api tu cantik percikannya, dan tak banyak asap! Itu penting esp untuk budak-budak macam khalish yang mudah lelah. Cuma bahaya sikit coz takut terpegang besi yang terbakar tu je, memang nanges tak tido malam dibuatnya lah!

Masa gi giant kelmarin, aku sempat beli pelita plastik. Usaha nak bagi meriah malam 7 likur kan.. So malam tadi operasi memasang pelita pun dijalankan.. seronok tengok damia ngan khalish yang excited. Khalif yang kecik tu pun excited jugak. Penat aku asyik nak berdokong je. Pastu dokong kalau kita duduk je, pandai tanak pulak tu.. Nak kita bangun n jenjalan... ngengada!










Haiihhh.. aku tatau la apa nak jadi ngan budak dobot sorang tu. Makan kemain selera lagi. Sampai pipi pun da labuh. Skang ni makan nasi kena catu. Kalau dia mintak tmbah nasi padahal da makan sepinggan, memang kena catu. Aku kasi dia minum air atau makan sup je dah.. takut kecik2 kena macam2 penyakit pulak. Ni la masalahnye kalau bibik yang jaga. Asyik la suap selagi budak tak pengsan. eh.. tak la gitu.. agaknye bibik pun takut 'nak bagi ke tak, tak bagi takut mem marah. bagi kang takut mem marah jugak' hehehh sian bibik. Tapi agak2 la kan.. da bulat sangat da tu. risau aku!



Lepas sesi bergambar dengan pelita, khalish conquer hphone aku. Amik gambar opah la.. gambar dinding la. Jenuh aku nak delete satu-satu. Tapi yang paling menarik, aku jumpa gambar ni....







Jenuh aku pikir, gambar apa ni?????? kat rumah mana ada menatang ni. Apa ni?



2 comments:

Lily@MamaZaraZareef said...

bestnye ada pelita kat umah..kitorng tk pasang apa2 pon..rquest lampu lip lap lip lap kat hubby pon bolayan nampaknye..=p

gee ryder said...

eh mcm sama je kisah 7 likur kita ni...lps buka mmg xsabar nk psg pelita pastu main bunga api pun yg sama hehehe....

alamak geramnye tgk si pipi dobot tu