Thursday, October 20, 2011

dugaan demi dugaan...

Dari hari ke sehari nak update, tapi tak berkesempatan lagi. Bulan Oktober kali ni memang penuh dengan dugaan. Minggu pertama, damia kena cirit-birit, muntah-muntah dan demam. Sampai kena warded la... minggu ke 2, khalish dan khalif pulak demam, batuk2 n selsema. ubat klinik kjaan da abis pun still tak nampak perubahan positif. makin teruk pulak nampaknye. kemudian, opah diorang pulak demam. maybe berjangkit la kot kan.. antibody orang tua ni bukannye kuat lagi.

semalam, lepas seminggu batuk selsema budak2 tu tak baik2, aku bawa ke satu klinik kat wangsa maju. Klinik wangsa. ni aku dapat dari satu website ni, bengkungmoden kot.... klinik dr.nadir khan. memang bagus. sebab apa? doctor bagi gas kat khalish n khalif. tengah sedut gas tu, diorang boleh terbatuk2 sampai merah2 muka. pastu terus muntah kahak. ada la 3-4 kali dorang muntah kahak. b4 ni kan khalish penah amik neb tapi just sedut asap je la, kahak tak kuar pun. then khalif kena sedut kahak guna tiub. aku tgk byk gile kahak dia... ciannn dia, patut la da seminggu nak menyusu tak selesa.

now, aku tengah risaukan mak aku pulak (opah). malam tadi, dia da tak keruan. pegi raba-raba dinding, masuk bilik aku pusing-pusing dalam bilik macam tak jumpa jalan keluar. pastu dia pusing-pusing kat hall sambil raba-raba dinding, kerusi...... pastu dia gi kat tengah dok kat meja makan. aku masa tu baru abis makan malam, so aku tegur. dia cakap pun macam da tak sedar je aku tengok. risau le plak kan. terus aku bagi panadol sbb dia kata pening. mak tanya aku bilik kat mana.. nak tidor. aihh aku jadi pelik la pulak. bila aku tanya2, dia kata tak nampak... aku pun dia tak nampak cuma pandang aku sbb dgr suara je. masuk dalam bilik, aku bagi dia tido. pastu call kawan aku tanya nama ubat darah tinggi dia kot2 sama ngan mak. eh mak punye da abis, gi klinik ari tu kat klinik pun takde stok dah. pastu aku call abg aku. dahhh aku lak kena marah! Grrrrr!!!!

Sekali topup tinggal 2 minit. hot tiket punye jimat sket. keluar la aku ke town kajang beli topup kejap. bila balik, aku masuk tengok mak. pastu mak dah macam meracau ke ape aku tatau la. yg penting apa dia cakap tu aku tak paham! bahasa ape pun aku tak paham! menangis2 aku call abg ngan kakak kt semenyih. pastu call kwn aku tadi.... tak lama pastu k.lynda, kwn aku tu sampai. nasib la umah dia dekat je kan. kak lynda suh bagi air gula, maybe hypo katanya. dia da penah ada experience ni, tu yg dia tau kot. so aku pun bagi air gula beberapa sudu. tak lama pastu baru nampak mak ok. dan boleh nampak aku. cuma dia pelik kenapa org datang umah...

pastu anak buah aku, kakak semenyih dan abg aku pun sampai. plan nk bwak ke hospital tapi abg aku kata, nanti dulu. esok dia dtg bwk ubat mak. tu pun sbb dia tgk mak da bole bangun sikit n nampak segar sket.

tapi pagi ni mak jadi la..... lemah sangat aku tgk. lepas bagi mak sarapan n ubat, aku zasss ke opis. tu pun da terlewat sampai. skang tgh tunggu abg aku sampai. aku nak suh bawak gi hospital gak!!! dan pagi tadi aku pun dah sms kat kakak yg kat kkb. malam tadi kakak aku pun da sms kat abg yg sulung. at least, kitorang dah bagitau. kalau akak kkb tak dpt dtg pun tak pe la.. jauh kan... tp yg mana dekat tu, jangan pulak kata kami tak bagitau.


bila jadi macam ni, bila org tua kita jatuh sakit, apa yg penting adalah kehadiran anak2 di sisi mereka. kalau masa kecil, dia boleh jaga kita sampai kita dewasa, skang bila dia sakit, kita sebagai anak2 pulak kena jaga dia. masa kecil dulu, bila kita sakit, kena lelah, tak tidur malam dia menjaga. tapi bila dia sakit, masih ada lagi yang bersenang-lenang tidur malam tak hiraukan dia.

Allah memang nampak setiap apa yang kita lakukan. Allah memang akan balas setiap apa yang kita lakukan samada baik atau buruk. Cuma jangan kita pandai kata pada orang lain, nanti akibatnya akan terkena pada diri sendiri.

sekadar peringatan sesama insan....



p/s: post ini saya off comment ya!