Friday, February 24, 2012

Anak mendidik kita bersabar



Sabar itu tercermin melalui tiga kategori iaitu sabar dalam berkata, perbuatan dan hati. Sabar dalam berkata ialah tidak mengucapkan kata – kata kesat dan kasar. Sabar dalam perbuatan ialah menahan diri daripada melakukan sesuatu yang tidak baik kepada orang atau objek di sekeliling kerana marah. Sedangkan sabar dalam hati ialah bersangka baik dengan setiap yang berlaku.

Saat anak baru dilahirkan, dia hanya mampu menangis untuk menyatakan segalanya tanpa batas waktu dan keadaan. Terkadang sang ibu terutamanya yang baru menimang cahaya mata merasa rimas dan kurang sabar dengan tangisan yang belum dapat dipastikan apakah solusi terbaik untuk bayinya. Lapar, sakit, tidak selesa atau inginkan perhatian ? Rasa letih, mengantuk dan kesibukan dengan kerja rumah yang ada sekurang – kurangnya akan menimbulkan rasa kurang senang di hati seorang ibu sehingga meleteri anaknya bahkan mungkin kurang sabar dalam perlakuannya.

Saat anak telah mencecah usia kanak – kanak. Dia makin lincah, memanjat, menconteng dinding, memecahkan gelas dan meneroka setiap inci dunia yang berada di depan matanya. Jatuh bangun, adalah rencah kehidupannya. Si ibu sekali lagi kepenatan melayan kerenah anak – anaknya, apa yang pasti sebolehnya digari anak kecil itu agar dunia si ibu kembali aman.

Masa terus berlalu, zaman remaja dan dewasa terus ditempuhi oleh si anak dengan kerenahnya sendiri. Walaupun sudah lanjut usia, si ibu semakin kurang sabar dengan perangai anak – anaknya. Lisannya selalu menyatakan kesalahan anak – anaknya. Ingin dipukul, semuanya sudah pun dewasa.


Sedar atau tidak, anak itu menjadi sebahagian ujian Allah untuk kita yang bergelar ibu bapa meningkatkan kesabaran dalam hal – hal yang tidak kita senangi. Sedangkan Allah beserta orang – orang yang sabar dalam mengharungi segala musibah yang melanda hidup mereka. Saat kita menghadapi situasi yang kurang menyenangkan, cubalah untuk berbaik sangka terhadap apa yang terjadi. Cukuplah yang keluar dari lisan kita ialah doa – doa kebaikan dan kejayaan untuk si anak. Cukuplah pukulan sekadar menginsafkan dan peluk cium dengan penuh kasih sayang.

Anak kita adalah cerminan peribadi kita. Saat anak kelihatan menderhakai kita, semaklah kembali kederhakaan kita kepada perintahNya. Saat anak mulai enggan untuk mentaati kita, ukurlah kembali nilaian ketaatan kita kepadaNya. Kerana anak bukan sekadar diberi makan untuk terus hidup tapi perlu juga diberi didikan dunia dan agama untuk menjadi insan yang berbakti ketika di dunia dan penyelamat kita di akhirat sana
********

Sharing is caring, rite?

Anak2 memang menguji kesabaran. Bila mood aku ok, aku biarkan aje apa diorang nak buat. Nak sepahkan toys...nak panjat sofa buat macam slide pun ada..nak main bola sampai nak jatuh frame gambar kat wall tu..nak main2 air paip kat bathroom @ luar (aiseyyy naik la bil air aku)..

Bila mood aku tetiba nak strict, sume tak bole. Cepat sungguh naik angin. Mood berubah2. Lepas 5minit rasa sangat kesian kat anak2. Pastu rasa menyesal dan bersalah. Aku gembira bila tengok anak2 gembira. Rasa bahagia...

Walaupun kadang2...




.... habis bedak berbotol-botol, lantai yg bersih dah jadi kaler putih, tikar dah bertompok2... muka anak da macam antu cina...


... ibu tetap sayang. Sebab itu lah budak2.. nak menerokai dunia. nak cuba apa saja. Ada masa aku biarkan aje.. biar dia rasa macamana sakitnya. Kalau cakap je, dia tak faham :) bila dah terjatuh, nangis, lebam sana sini..baru la dia tau kenapa ibu tak bagi panjat2... bila da terluka jari, berdarah, baru lah dia tau kenapa tak bole main pisau....





Yang kecik pun da pandai buat perangai sekarang. Tapi sebab dia kecik..so nampak comellll sangat. Tampar2 muka ibu.. tarik rambut kakak.. cium2 abang... pastu jerit2 tak puas hati.. nasib baik kecik so nampak comel je..





Tapi dalam diam, aku salute pada suami. Sabar melayan karenah anak2. Anak meragam macamana pun tetap layan. Tapi kalau da dilayan makin buat perangai... hati2 ya wahai anak. Ngehngehngehhhhh.... bila ayah naik angin, baru korang tau, angin ayah lagi hebat dr ibu. Kwang Kwang Kwang... :p


ALhamdulillah..damia dah mula ikut aku bersolat. Terharu rasanya tengok damia ambil wuduk. Basic dah ada..cuma perlu guidance saja lagi. SOlat, tak pandai baca tak pe.. ikut aje dulu apa yg ibu buat. Sambil ibu bersolat, damia meraba2 tangan ibu, just nak pastikan kedudukan tangan macamana... masa tahiyat akhir pun damia raba2 tangan ibu. Nak tengok tapi tak nampak sebab pakai telekung kan... so raba je la.. ALhamdulillah syukur..

2 comments:

Anonymous said...

hehe..comel gmbar yg 3 org sekali meniarap atas lantai tuh..^__^

nway sue, kite dh tepek tau invitation ngan map majlis zareef tu kat blog. feel free to browse k..klu ada mase, jemput dtg ek..sorilah just jemputan terbuka dlm blog jek..nk sms or email tkde plak kontek no sue..=p

-Lily mama Zara Zareef-

mamalieyna said...

hehe~ tersenyum sendiri smbil muhasabah diri..

alahai anak, mmg ujian kesabaran dr Allah utk kita~