Thursday, October 18, 2012

Betul ke nasi putih yang buat kita gemuk??




Sejak kenal herbalife, apa yang aku nak makan mesti terpikir dulu khasiat dia.. teringat kat seorang artis ni, mek kelate. Kurus sebab diet nasi putih. Tapi kat sini aku nak share sikit ape yang saudara Allen Peter utarakan dalam blog beliau. Owhh selalu jumpa dia dalam HOM dan STS. Setiap apa yang dia ucapkan tu mmg sangat2 memberi inspirasi....



Saya nak share pengalaman snacking pulak!! Ramai orang takut terlebih makan nasi putih. Diaorang ingat nasi putih tu menggemukkan. Ada yang kata... "Akak tak makan banyak pun, tapi badan akak naik, nasi sikit je" ada pulak yang kata... "memang dah badan akak macam ni, makan sedikit pun badan naik". Malah ada yang ber-ye-ye nak control makan sampai breakfast pagi skip, makan tengah hari skip. Tapi ada benda yang tak skip.... Apa dia tu? Sepanjang pengalaman saya, ramai juga yang tak turun berat badan. Alasan 'easy way out' mereka sering.... "produk tak serasi..." "badan saya tak boleh turun..."  hah!! Give up lah tu... cepat sangat lah mereka nak give up.
Actually banyak sebab kenapa tak turun. Posting kali ini saya nak share mengenai snacking. Actually, ramai orang tak perasan makan cebis2 ni, sedikit sini, sedikit sana yang sebenarnya menggemukkan. Contoh:
Goreng pisang, kuih muih, apa2lah yang bergoreng (makanan hidangan petang), BISCUIT!, kacang, keropok, maruku. pendek kata... apa2 makanan yang berasaskan TEPUNGLEMAK (MENTEGA) DAN GULA... ini adalah menggemukkan. kalau makan sedikit tak pe, ni kalau sambil nonton tv, atau sembang2, semangkuk habis. Tu dia!! Hari2 pulak tu. Saya ambil contoh biscuit. 





Cuba perhati, kalau kita ambil 3 keping je, kita dah masuk 114kcal. Saya nak tanya, berapa keping biscuit selalu kita makan? Saya rasa paling kurang 9 keping. Berapa kcal? 345kcal.




Cuba perhati aktiviti yang perlu membakar 345kcal tadi... Awak kena main tenis 1 jam.... untuk bakar 9 keping biscuit tadi. ATAU jogging 50 MINIT tanpa berhenti. Aaahhh... fikir-fikir sebelum makan. Tanya diri sendiri, boleh ke aku bakar carbo tu bila aku makan nanti. Kalau kita ni jenis duduk opis, atau jenis tak begerak whole day, memang susah.
Itu baru cerita makan biscut!! Belum air manisnya, kacangnya, dan banyak lagi makanan luar biasa di Malaysia ni..... SEPANAJANG HARI..... 24 jam pulak tu!!

                       

Percaya tak? Kalau saya tinggalkan awak di satu pulau di tengah lautan, tak wujud makanan proses, tepung, gula, pengawet dan ape2lah makanan murah yang moden ni, GUARANTEE!! badan awak pasti turun. Makanlah ikan, pisang, dan pelbagai herba yang secara aslinya yang ada di pulau tersebut. Tak kiralah awak keturunan gemuk kah, keturunan kencing manis kah, insyaAllah berkesan!! Nak cuba?
Ramai tak sedar bahawa snacking lah yg mengagalkan sesuatu program menurunkan berat badan.
Snacking saya pulak bagaimana? Ini saya nak share...
Semasa turunkan berat badan... saya amalkan...

                         
Telur 'hard boil'


                         
ikan bakar atau tempe


                          
Roasted almond (tanpa gula, garam atau madu)


                          
Sayur dan buah2an 


Saya tak ambil snacking bila2 masa je. Ada time dia. Saya akan ambil in-between meals. Spt, antara breakfast dan lunch, agak jam 10 pagi. Saya akan amalkan ambil snacking. Then antara lunch dan dinner, agak jam 3-4 petang. Makna disini, 2 shakes, 2 healthy snacking dan 1 regular meal. 5 kali makan sehari!! Mana ada program turun berat badan boleh makan 5 kali sehari? 
Saya sedih, bila orang bertanya pada saya... "makna kalau saya nak turun, saya terpaksa tinggalkan burger atau nasi lemak saya hari-hari?" Saya kata kat mereka, dah itu yang menjadi pasal awak tak sihat, lebihan berat badan, tinggalkan je lah. Serious ke nak turun berat badan ni?

Herbalife luarbiasa!! Pasal dengan program turun berat badan ikut Herbalife, awak akan mendapat ilmu baru... iaitu ilmu makanan sihat. Dulu semua pun belasah!! Pisang goreng, roti canai, nasi lemak, teh tarik, rojak... sekarang selepas dah ikut program Herbalife ini, baru saya tau semua itu (yang sedap dimulut) akan memberi kesan negatif kepada kesihatan.
Lengkapkan diri dgn ilmu. Ilmu tu penting. Beramal tanpa ilmu... sesat!! 


Kredit to : http://allen-peter.blogspot.com/2011/06/bukan-nasi-putih-yang-buat-aku-gemuk.html


Apa tunggu lagi....

Nak tau lanjut pasal program herbalife?

Call/sms/whataapp : 019-2289693

email: sue.qaisara@gmail.com




No comments: