Tuesday, October 16, 2012

Rumahku Syurgaku - 1

Mode: Berangan!!! 

Bila dah beli rumah.. dah tau nanti satu hari kita bakal duduk rumah pertama.. mesti hati berbunga-bunga kan? Akhirnya mampu juga beli sebuah rumah. Moga rumah tu nanti menjadi rumahku syurgaku.... home sweet home gitu... ;)

Setelah refer sana sini.. kemungkinan CF boleh dapat bulan Februari 2013. Tak lama je lagi tu... Dalam hati dan kepala ni dah ada macam-macam.. Nak kitchen cabinet la.. nak tv rack la.. sofa n meja makan baru la.. build in wardrobe la.. macam-macam!!! Tapi nak di adakan kesemuanya serentak tu susah sikit la kan.. so kena la pikir yang paling2 penting dulu, yang lain-lain buat la kemudian.. 

Ada masa terluang tu.. memang rajin la dok belek2 magazine Dapur Impiana, tak pun Magazine Impiana tu... pastu google la kot ade gambar2 yang berkenan di hati. 

meh tengok hasil google yang menawan hati:





Dapur aku tak la besar mana pun. Lebih kurang macam ni je la nanti agaknye. Ruang belakang pun kecik je. So design ni agak menarik jugak, sebab kat hujung dekat tingkap tu bole buat satu ruang utk letak washing machine. Sambil masak, bole membasuh jugak... dan lebih selamat daripada diletak kat luar tu.. Cuma breakfast counter macam tu kurang gemar la.. mengganggu perjalanan aku nak ke sana sini.. kang nak masak.. nak amik barang dlm peti ais... lambatt...  :D





Ini pun cantik. Aku suke gak sinki kat tingkap tu. Nampak lagi kemas la rupe kitchen cabinet ni. Tapi washing mashine nak letak luar ke? ermmmm... kena pikir betul2.. dan aku suke KC yang tinggi sampai siling. Nampak sangat2 kemas... Dan yang penting aku nak KC yang takde pemegang tu.. invisible handle la kot... so takde la nanti terlanggar *sakit kaki i nanti* dan takde risau terkena mata anak2 ke kan... Pemilihan warna tu.. belum pikir lagi. Kena tengok dulu ruang dapur yang sebenar. Sebab warna ni memang memainkan peranan penting sebab aku nak nampak dapur yang luas....

Lagi satu, aku mesti nak ada breakfast counter ataupun island counter. Senang nak memotong sayur ke hape nanti, tak la semak kat tepi dapur masak tu je.. lagipun best la nanti, aku masak2 sambil damia pot pet kat kaunter tu. hehehhehe mesti best kan?




Porch tak la besar sangat.  Tapi bole muat la 2 buah kereta. Tapi aku suke nak ade landskap kecil. yang paling suke kalau ade water features. Ni antara yang menarik, simple yang aku rasa boleh la n sesuai kalau nak buat nanti.  Tapi lokasi letaknya bukan tepi gate macam dlm gambar tu. Aku nak letak dia tepi sliding door. So ade ruang nak berehat kat tepi sliding door tu.

Owh sliding door tu nanti ade rezeki nak buat folding door. So bila ada event ke kan like bday party ke.. event damia bertunang ke *cewahhh maknye yg lelebih plak, anak baruuu 5thn* boleh lipat je pintu tu, besar sikit ruang nak lalu tu. Macam gambar bawah ni.. best kan?




Pastu dalam master bedroom kena buat wardrobe yang besar dan banyak ruang penyimpanan. kalau bilik besar nak je buat walk in closet. Tapi standard la rumah teres.. besar mana sangat kan.... Macam ni aku suke..tapi tiang2 tu tak sepatutnya ada kat situ la kot. Sebab nanti kuar bathroom kena lalu jauh sikit baru sampai kat wardrobe. patutnye dari bathroom bole sampaike wardrobe tanpa gangguan. Cewahhh.. macam pakar sangat la kannn... Tapi nanti plan nak buat L-Shape wardrobe. Tapi pa pe pon kena tengok interior rumah n bilik la dulu,  Tengok kat plan layout je mana laaa nak nampak sgt kan. Kalo aku ni arkitek lain la cite...



Ruang tamu. Nak yang sweet n simple je. Sofa taknak yang bulky sangat. Nanti ruang jadi sempit.. Plan aku, kalau nak menonton tv ke kan..nanti lepak2 la kat family hall kat tingkat atas. Tapi sebab budak2 n maid memang 24jam duduk rumah, nak tak nak kena bagi tgk kat hall bawah jugak la. Yang penting ruang yang selesa dan selamat...




Haa ini contoh kitchen yang siap dgn island counter. Kalau dapur aku besar gini je.. ermm agak sempit la jadiknye kan.. kena pikir sedalam2nya sebelum buat keputusan.

Eh ye-ye je berangan kan. Duit ade? hehehehhehehe... tak pe..dari berangan tu la nanti jadi kenyataan. Insyaallahhhh.....

4 comments:

Puteri Satu said...

bestkan nak pindah umah baru.. akak dulu exited sangat2.. hehhe... apapun tahniah sebab berjaya memiliki umah sendiri... :)

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed|Zaheen said...

Bestnye berangan2 menghias umah..^__^

Sue said...

puteri satu,
mmg excited..tapi pening kejap pikirkan byknye duit nak kena standby. huhuhu.. kena buat sikit2 dulu la nmpknye

***
Lily,
yup mmg best berangan! hahaha

honeyna3107 said...

sy pn tgh survey kc yg ok n murah2. insyaallah bln 3 msk umah br. cantik sgt pic kt atas 2..