Friday, September 28, 2012

Korang pilih tak tadika yang english medium?

Anonymous has left a new comment on your post "Confirm dah... Montessori Islam!": 

English medium tu mmg la penting, tapi yg lagi penting pada saya ialah pendidikan ugama dan akademik. Walaupun medium bahasa melayu, ramai cerdik pandai di Malaysia ni yg boleh saya katakan rata2nya semua belajar di sekolah tadika medium bahasa melayu dan ada yg tk pergi sekolah tadika langsung. Lebih2 lagi malaysia galakkan penggunaan bahasa melayu di semua sektor pekerjaan di Malaysia. Lainlah kalau mmg ada perancangan utk hantar anak melanjutkan pelajaran ke luar negara atau hijrah ke luar negara, medium english haruslah jadi keutamaan. 

Publish 
Delete 
Mark as spam 


Semalam atau kelmarin dapat email pasal komen di blog ni. Semua komen memang akan sampai ke email box dulu. Sebab selalu orang komen kat entry yg dah lama-lama. Ini je cara aku bole trace any komen yg masuk :)

Bagi aku, memang betul pon ape yg si anon ni kata. Ramai cerdik pandai di Msia ni dulu2 nya belajar di tadika yg medium bahasa melayu. Tapi sekarang rata-rata tadika pon dah promote english as a medium.. mesti ada sebab kan?


"English medium tu mmg la penting, tapi yg lagi penting pada saya ialah pendidikan ugama dan akademik.English medium tu mmg la penting, tapi yg lagi penting pada saya ialah pendidikan ugama dan akademik."

Jadi tepat lah kan saya pilih Brainy Bunch International Islamic Montessori tu..... Kat situ ada English, ada pendidikan ugama.. dan ada akademik ;)

 "Lainlah kalau mmg ada perancangan utk hantar anak melanjutkan pelajaran ke luar negara atau hijrah ke luar negara, medium english haruslah jadi keutamaan."

Yea.. memang saya ada perancangan begitu. Kenapa, salah ke? Bukan saya kata University kat Msia ni tak bagus. Saya dan husband sendiri graduate from local U. Tapi study abroad itu adalah impian saya dari dulu... Dulu keluarga sy takde sorang pun masuk U. Abang n kakak saya takat SPM je... ada yang takat SRP saje.. Tuah saya dapat masuk sekolah teknik dan cemerlang SPM. Tapi masa tu memang takde orang yang nak guide saya utk pilih U mana terbaik.. course ape yang senang dpt keje nanti... semua saya suka2 pilih....

Cuma saya tersentak semasa datang temuduga di tempat kerja sekarang. Seorang pegawai tanya.. dgn kelulusan SPM saya yg cemerlang begitu, kenapa tak sambung belajar di luar negara?

Owh... masa tu saya berazam, walaupun saya tak dapat jejak kaki ke luar, Insyaallah saya akan tanamkan impian itu kpd anak-anak saya... Insyaallah.. Jadi tidak salah lah saya berimpian begitu kan?

Dan lagi satu, kenapa saya memilih tadika yang medium english ini? Sebab saya nak anak saya belajar english - boleh membaca dan bercakap english -  tak macam ibu dia ni yang sehingga masuk U pun saya takut nak bercakap english. Betul, tak tipu :)

Nak pegi interview company swasta pon saya takut sebab nak kena interview dalam english. Takut. Bila umur da 32thn dan dapat maid filipin baru saya boleh berani speaking walaupun tah apa2....

Tapi saya bersyukur... anak saya seawal umur 4tahun di hantar ke tadika BBIM dah boleh cakap english. Sekurang-kurangnya di sekolah rendah nanti dia tak perlu rasa rendah diri sebab tak paham english - macam apa yg saya pernah alami dulu.......

Dan utk makluman juga, BBIM sebenarnye akan ajar bahasa melayu bila student dah mahir english. Bukan lah takde Bahasa Melayu langsung! Dan alhamdulillah jugak anak saya memang dah pandai baca Iqra dan surah2 lazim... Itu pendidikan ugama, kan??

4 comments:

Mayudi + Asniza = Alya + Alesya said...

yeah,, saya sokong kak Sue,,, samalah macam kami nie ha,,, biorlah orang nak cakap apa,, yang penting kita usaha untuk yang terbaik untuk anak-anak. Walaupun zaman kita dulu,, mungkin tak kesampaian,,, insyaallah,, dgn izinnya,, anak kita dpt kecapi apa yg kita impikan suatu ketika dulu.Sejuk perut bila tengok anak kita dpt baca doa siap translation dlm english. kan,,kan,,,,

Sue said...

betul tu dik.. baca doa n translate in english. kita pon tak pandai sbnrnya... tgk budak2 tadika mcm tu rasa syukur sangat2...

Huzairiyah Hussin said...

sis, boleh share tak progress your child di BBIM.
Sy plan nak hantar anak ke situ next year (2013)

Huzairiyah Hussin said...

salam sis,

bnyk kali type tp hilang :(

sis, boleh share progress anak sis kat BBIM tak?

saya plan hantar ke situ next year 2013. skrg tgh giat survey.

terima kasih