Monday, October 12, 2009

Monday blues...

Sape perasan sesuatu yg baru kat blog aku? *tah-tah takde sape pon amek tauu..huhu*

Aku da letak icon/gadget(?) Followers kat sidebar tuh. Dari dulu lagi takmo letak. Malu. Pasal sape laaa nk follow blog aku yg tak bape best ni ha. Tapi disebabkan kawan2 yang telah memfollowkan diri mereka ke atas blog aku ni, so aku letak juga la..

Ini juga sbg satu penghargaan, bukan? *terima kasih kawan..*

Pheww~! Weekend yg bz. Perut sungguh bz menghadamkan segala bentuk rasuah makanan. Mulut pulak tak henti2 mengunyah. Maklum la.. bulan raya. Open house di sana sini. Sampai tak perlu lah nak masak2 bagai kat umah. Seronoknye. Tapi penat!

Tapi ada yang tak seronoknye. Production susu sudah drop!! Menciiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.............. Selalunye sekali pam leh dpt 10oz. Kali ni pagi2 dtg opis n pam pun cuma dpt 5oz sahaja. Kenapa? Mengapa?? Tapi kalo direct feeding sampai mencungap2 Khalish nk menelan air susu tuh. Sampai tersedak2. Tapi bile pam.. alahai..

Rasa2nya sebab aku tak jaga pemakanan. Start dari 1 syawal, bole dikira berapa byk sayur yg aku makan. Hmmm.. balik ni kena beli sayur sawi n fishball wat masak sup la gamaknye. So seminggu ni kena makan sup sayur sahaja!! Harap2 susu bertambah. Stock ebm pun da susut tuh!

Oh ya.. Khalish da start solid food, sehari sebelum raya ari tu. Excited! Tapi 1st time makan mcm kelakar.. macam anak burung baru belajar makan. Tapi sekarang.. laju... kalau lambat siap marah lagi! Hihihi..

Seminggu yg pertama, aku bagi dia makan fruit dlm jar tu. Bole beli kat tesco atau mana2 supermarket. Senang. Sbb org bizi2 nk raya ni... tak sempat nk masak bubur bagai. Bile da start keje baru masakkan bubur. 1st 3days bagi bubur kosong yg dimasak dgn sesudu minyak SAHAJA. No salt n No preservative until age 1 okehhh.

Pastu masak bubur + sayur bayam + sesudu minyak. Untuk 3 hari juga. Kenapa 3 hari? Yea.. dalam introducing solid foods ni, ada 3days rule. Untuk memastikan samada baby ada alergik ke atas mana2 makanan tak. Pastu bubur + carrot + sesudu minyak. Kenapa taruk minyak? Sebab minyak memberi tenaga kepada baby. Dan pagi tadi baru start masukkan ikan dalam bubur.

So rutin setiap pagi da bertambah. Celik je mata, terus basuh beras nk masak bubur. Kelam kabut dibuatnye. Aku pulak bukan nye jenis yg reti nk bangun pagi2 kul 5 tuh! Sure bangun lepas subuh punye...hehe.. jadinye suara aku da start jadik radio buruk dlm kul 7 lebih tu bila Damia da bangun. Huhu...... Mana nk mengemas itu ini.. nak layan mulut Damia lagi.. nak layan kehendak dia pagi2 bute lagi.. nk bersiap2, nk layan khalish dlm cot supaya tak nanges lagi. Aduyaiii... Tak pe la.. da tanggungjawab!

Eh ok la.. nk balik.

Owh ya.. selamat bercuti2 di Tokyo kepada semua usahawan Hai-O dan terutamanya kepada upline ku iaitu HANIS. Sayonara.... dan kepada diri aku sendiri, Gambatte kudasai! Semoga dpt join mereka utk next vacation iaitu Beijing pulak!!!

2 comments:

mamaarifakeemaisy said...

oo...letak minyak ee dlm bubur..kita just letak ayam+sayur je..leh la buh nnti..itu la skrg en haidar pun lmbt sikit suap, siap marah2..huhu..cedap sungguh dpt mamam skrg ni..
*hehe mmg kena berkorban kan, dh lak anak dh 2..saya pun bgn awai semata nk msk bubur la, blm subuh dh bangun, nk siapkan bekalan en haidar ke rumah pengasuh..

Sue said...

yup mamalieyna.. letak minyak sikit dalam sesudu makan tu..

hihihi.. kelakar kan budak2 ni makan. bak kata opah khalish 'mcm bagi makan anak burung. asal sua je sudu abes di ngap nye' heheh

*ayoo.. nk kena jadi cam lieyna gak pasni, sblm subuh da bngun tp mata dan badan amattt payah utk beroperasi time tu. Sanggup snooze kan alarm utk bangun jam 6.15am. Haha