Monday, December 3, 2012

Checklist bersalin...

Alhamdulillah dah masuk minggu ke 34. Sabtu lepas gi check up. Berat baby dah 2.5kg gitu anggaran doktor. Lagi 2 minggu check up lagi. Masa tu insyaallah da masuk 36 minggu. Pejam celik pejam celik dah hampir tiba masanya... Persiapan ala kadar je. Rata-ratanya dah ada.. recycle balik mana yang boleh...

So kat sini saje2 nak letak check list persiapan newborn baby jugak. Heeee...

1. Newborn checklist:


  • Barut baby - Khalif punye dulu aku buat banyak. Tapi taktau mana simpan. So this time pinjam ex-staff punye je. 10helai. Cukup sangat2. 
  • kain bedung - Ada 2-3 helai je, yg lain x tau mana simpan. Nak buat lagi 2-3 helai..
  • baby mitten &  booties - Recycle yang lama2 mana yg elok. Tapi gatal jugak nak yg baru. Ade la dlm 5 pair yg baru da siap beli. Sebab comel :)
  • Baju short/longsleeve - Recycle yang lama jugak. Dan tambah sikit2 dalam 5-6 pasang. Sebab comel jugak ;)
  • bakul baju baby - Beli kat Mydin. Jenis ada tutup, so baju tak kena habuk.
  • tilam kekabu, bantal & bolster - Pakai khalif punye je. Sharing is caring hahaha ;) 
  • The First Years:Close & Secure Sleeper - Kalau perlu baru beli
  • Bath tub accessories (bole baringkan baby dlm tub tanpa di ampu)  - da habis pantang baru beli pun tak pe. Just utk maid guna masa mandikan baby.
  • pampers
  • changing mat
  • Wet tissue
  • Water Spray bottle - nak cuci poo poo
  • Set sarung tilam, bantal & bolster - nak tempah, tgh survey mana yang cantik..
  • baby cot - dah ada dari Damia lagi.  Tinggal nak cat balik je rasanya kasik lawa...


2. Ibu's checklist

  • Maternity pad - asyik jumpa yg Pureen nye je. Aku nak carik yg lain (masa khalif ade pakai) tp tak ingat  brand apa. Samada intimate, atau kotex? Lagi better than pureen
  • Nursing bra  - nak beli kat Modernmum
  • Bengkung - ada dari bersalin damia lagi. Tapi 1 helai ni je yg best. tebal. Yang lain nipis...
  • Stoking - Dah ada. nak beli lagi dalam 2 pasang cukup la. 
  • Sweater - Ade dah
  • Set bersalin - Samada NonaRoguy atau Tanamera......
  • Breastpump - Aku punye Medela FS dah ada. Nak tukar accessories saje...
  • Tilam kekabu Queen Size (letak depan tv boleh landing anak beranak) - berapa harganye yea?
  • Makcik urut - tgh survey lagi pakej yg terbaekkkk... 


Cite pasal berurut ni, aku suke urut pagi2.. masa urat tengah lembut. Ade la aku call beberapa orang yang aku dpt dari internet.. rata2nya siap mengurut bagai dalam tempoh 1 jam. Kejapnyeeee?????? Teringat masa bersalin khalish dulu. Urut dengan makcik eda kat rumah mak tu. Dari kul 8.30am sampai la ke pukul 11am, baru siap semua! Best gileeeerrrr.. Tapi la ni dia sibuk jaga cucu. So tak dan nak pergi mengurut.... Lagi satu makcik eda urut susu memang sedap. Lega segala urat susu dan ketul2 susu... 

Ade baca review pasal kak suzi urut. Macam best. Kalau datang kajang, 3 hari dia caj RM330. Tapi tak tau la best ke tak. Aku nak urut lama2. Takat 1 jam da siap urut bertungku bagai ape kes... Maybe aku amik kak ina, yg penah urut anak buah aku baru2 ni.. cuma jadual dia padat. Harap2 dapat la urut pagi.... 




2 comments:

NrlAidaHml said...

awk tinggal kat mana?saya punya tukang urut duduk kat Kajang..dia urut tersangatlah best n lama..then kalo susu membengkak pon dia pandai urut...caj?syy tak sure berapa sbb dia selalu kata ikut ikhlas nak bagi..then saya bagi seikhlas RM200 utk 3 hari..lagipun sebelah umah mak saya je..

NrlAidaHml said...

Sue: makcik tukang urut tu tinggal kat Taman Kantan Permai..kira dekat jugak dengan sue.. ni no contact nya: 016-2752985 - Makcik Murni..Umur dia dalam 50-an kot..but still nampak muda n kuat lagi..try la urutan dia..mmg best sgt..