Thursday, December 6, 2012

BBIM : persoalan dan progress

Got this comment...



Anonymous 
11:13 PM (12 hours ago)
to me
Anonymous has left a new comment on your post "Confirm dah... Montessori Islam!":
So, my question now, Brainy Bunch dgn Nuh's Ark adalah MOntessori yg sama atau tidak? apa beza antara Nuh's Ark dan BBIM?? kelihatan dua2 pun montessori tp adakah syllabus anda sama?
Publish
Delete
Mark as spam
Moderate comments for this blog. 

and this is replied from someone...



Anonymous 
12:13 AM (11 hours ago)
to me
Anonymous has left a new comment on your post "Confirm dah... Montessori Islam!":
Nuh's Ark said...
Salaam to All, to get your record straight. Nuh's Ark Islamic Montessori School has been running in Shah Alam for the past 18 years and is still running at 2A, Jalan Jasper , Seksyen 7, Shah Alam.
We have NEVER change name to any others.
Thank you.
Nuh's Ark IS NOT BBIM


Publish
Delete
Mark as spam 



********************

Okey.. to that anon reader yang bertanyakan samada BBIM dgn Nuh's Ark ni adakah montessori yg sama atau tidak??

Aku nak jawab pon aku tak tau. Sebab aku tak berapa faham soalannye. Kenapa cik anon tak tanya sekali samada BBIM, Nuh's Ark, UIAM Montessori School, dan apa2 lagi montessori school yang ada kat Msia ni, samada diorang sama ke tidak? Ngeeeeeee.....

FYI, montessori ni adalah konsep pembelajaran. bukan nama tadika. bukan franchise. yang nak dipersoalkan sama ke tidak. Mungkin kalau soalan dia berbunyi : Adakah BBIM Kajang dgn BBIM Kota Dsara ni adalah montessori yg sama ke tidak. Dah tentu aku jawab YA. Sebab Foundernya orang yang sama. Dan syllabus nye pun sama... Get it?

Mungkin orang konfius masa baca entry tu. Sebab aku ada kata, dulu BBIM Kajang ni namanya Nuh's Ark. Lepas setahun beroperasi, nama ditukar. Mungkin..pada hemat aku, mula2 dia sebagai cawangan/franchise Nuh's Ark. Later on, dia nak ada branding sendiri. So dia stop franchise dgn Nuh's Ark...dan register baru sbg BBIM. Tak salah kan, kalau begitu... So Nuh's Ark is Nuh's Ark. Dan BBIM is BBIM.

Tapi tak silap aku, masa tahun 2010 aku survey pasal tadika montessori and found out pasal Nuh's Ark kat satu forum. Forumer ada cakap yg someone (founder ke ape tah) Nuh's Ark tu is Pn.Ladyana Zoraya. But now, she is someone (CEO? ke ape tah..) kat BBIM. So maybe dulu dia keje dgn admin Nuh's Ark. Later on dia bukak montessori sendiri. Gitu... tu pandangan aku je yea.

Heeeee.. korang ni kan nak persoalkan macam-macam.. macam lah aku ni owner mana-mana BBIM. Padahal aku ni cuma parents yg antar anak kat bbim tu je... bukan sape2 pun.

Lagi satu, ade reader tanya pasal progress Damia sepanjang kat BBIM. Secara ringkasnya:



  • Dah boleh harap cuci pinggan, kemas katil, lipat kain yg kecil2... 
  • dah boleh ikat tali kasut.. ikat reben... 
  • dah hafal surah-surah lazim... doa dhuha, cara ambil wudu'
  • speaking in english da kira terror.. (terror la sbb aku dulu form 3 pun tak pandai speaking)
  • reading 2 suku kata, in english.. BM punye belum ajar lagi..biasa diorang mahirkan english dulu tp masuk umur 6thn diorang ajar in BM punye
Ermm lain-lain  tu aku tak tau nak citer ape progress nye. Senang camni la.. korang yg nak tau progress damia kat BBIM b4 korang register anak korang kan? Korang bagi soalan, aku jawab. 

Contoh: 

  • Damia da 2 thn kat BBIM ni da pandai buat matematik tambahan tak? 
ataupun...
  • Parents bayar yuran BBIM mahal2 sebulan, anak yg belajar kat situ da pandai buat accounting ke? 

Haaaa..ce straight to the point je soklan korang. Senang sikit aku nak menjawabnye. Kalau nak bgtau progress secara umumnya.. Bagi aku yang tak cerewet* sangat ni, pada aku semuanya bagus. Sebab better than before. Dan selalu jugak kami makbapak ni kena sound dgn anak esp pasal adab2 ni.. contohnya masa nak makan. damia cakap 'ibu, dont put ur elbow on the table pls...' dan lepas makan nak letak pinggan atau basuh tgn kat sink 'ayah, please queue on the line'. hahaha... ko nak berdiri sebelah2 dia tunggu dia basuh tgn mmg kena sound la kan. Sebab itu lah yg dia belajar kat sekolah. montessori method kan begitu. Semua yg basic, yg daily routine.....bukan akademik semata2. 

Kalau anak kau pandai akademik sekalipun, tapi adab takde... kalau anak kau pandai matematik sampai umur 6thn pun teror hafal sifir 12, tapi kalau tak hormat orang tua,  tak tau hormat rakan sebaya.. what for???

Ok tu je. Sekian...

*cerewet = aku bukanlah ibu yg expect anak umur 3thn da pandai baca.. atau umur 5tahun mesti pandai buat calculation matematik (tambah, tolak,bahagi, darab)... pada aku, kepandaian anak pada sesuatu perkara tu biarlah sama level dgn umur dia. Kalau umur 5thn ko expect dia tak melompat2 atau dah pandai masak kek..itu hilang akal namanye. Budak-budak is budak-budak. 

Sebab tu FALSAFAH BBIM:

FOLLOW YOUR CHILD FITRAH AND YOU'LL FIND YOURS.... (something like this la..aku lupa)







No comments: