Saturday, March 28, 2009

Detik Kelahiran Khalish Amsyar

PIsnin 16hb mac 2009



Jam 8 pagi



aku bersiap2 untuk ke Klinik Kesihatan Ibu & Anak. Rutin check-up just utk check BP je pagi tu. Damia telah di'rasuah' dgn Upin & Ipin di laptop bagi mengaburi matanya drp mengikut aku ke klinik. Nasib baik ayah ada...



Sementara tunggu no. dipanggil, aku terima beberapa sms dr rakan sekerja.



'Yea.. kat klinik ni. Pasni terus gi keje. Jmp kat opis yea'

'Owh sy kat klinik. Ada sape2 cari ke? Tghari sy masuk opis'

'Rehat..? tak bole la.. byk keje lagi. Kena masuk opis gak hari ni. See u.."



1st check bp, 140/80. Nurse suh rest kejap before repeat check. Jantung aku berdebar2 pulak.

2nd check bp, 140/90 (kalo tak silap la). Nurse suh masuk bilik doctor pulak.



Doctor check bp, 150/90. Makin naik... terus doctor bagi surat refer ke hospital. Takut pa pe berlaku pulak.



Terus aku sms staff utk maklumkan bhw bosnya tak dpt masuk opis.



Jam 10.30am



Sampai di Hospital Serdang. Lengang. 'Biar betull??'



Masa urusan di kaunter aku pon beramah mesra dgn kerani tu



'Labour room tgh renovate kak. Kita guna labour room sementara kat tgkt 6'



Owh patut la.....hmmm.. tak pe. Aku duduk sementara tunggu encik suami sampai (dr parking kete). Bila abg sampai, aku serahkan handbag dan brg kemas sume.. sempat minum air selusuh..



Masuk kat dalam. Nurse n doctor check dulu. Check bp.. tanya itu ini. Ada pulak trainee doctor 2 org. Lelaki. Yg melayu tu diamm je. Yg cina tu peramah la pulak. Tanya berkali2 benda yg sama. Rasanya nak je aku ckp 'ko da tanya tadi kan? tak paham2 lagi ke??'



Lama gak kat dlm tu. Mcm bilik saringan la... ade beberapa org ibu/bakal ibu di katil sebelah/depan.





Jam 12tgh



Doctor senior dtg.



'Bila due? Owh esok yea.. ermm BP awak naik turun ni. So kita admit ward dulu. Esok kita induce sbb kalau BP tinggi, mmg kita takkan tunggu lebih dari duedate'



Aku pon.. ermm.. ok la.. induce?? sakit ke...?



2nd doc (ppuan, muda) pulak kata b4 admiit ward, kita nak check bukaan dulu yea..



Doc ppuan mula check bukaan aku. Dah la ada trainee doc melayu lelaki tu. Aku nk kangkang pon tersepit2 rasanya. Last2 pejam mata tutup mata ngan tgn.. kosongkan fikiran.... naahhhhhhh..



'eh..ermmm..mcm lain je? Betul ke awak tak de contraction?



'Takde.. mengeras mcm biasa ada la. tapi yg sakit tuuu takde pon'



Dtg nurse yg agak senior. Dia pon check. Lagi ganas dr doctor tadi.



'Konfem.. 4cm' nurse tu kata... so tolak labour room la jawabnye. Alhamdulillah...







Jam 2.30pm



Aku dibawa ke labour room sementara. Macam dlm wad je. yg 4-bedded. Masa sampai, penuh. Maknanya ada 4 org tgh tunggu turn bersalin. Aku dihantar ke bilik sebelah (pemerhatian). Bila ada kosong, baru aku di bawa ke labour room tu.



Memang old-version punye. Hanya tutup dgn tirai je. Siap dgr dgn jelas org sebelah/depan mengerang dan meneran.



Owh.. husband tak dibenarkan masuk. Ye la.. sbb tirai je kan??



So aku sorg2 menahan sakit. Jam 4.30ptg, doctor check bukaan. Masih 4cm. So doctor pecahkan ketuban...



Pastu tgn kena drip, masuk air. Dan masuk ubat bagi bukaan cepat.

Nurse dtg tak lama kemudian, cucuk kat montot. Katanya ubat tahan sakit. Tapi bukan epidural yea..




Aku da target dari bilik saringan tu lagi, sure aku bersalin dlm kul 6-7 lebih gitu. Ye la.. kul 12.30 da bukak 4cm kan. So kira tiap sejam bukak 1cm la aku kira. Ni dah kul 4.30 still 4cm, tak tau la nak kata... tapi aku yakin je..

Bila sorg2.. time sakit tu..takde la mengada sgt. Ye la..sorg2 kan? Lain la kalau husbd ada kat sblh. Konfem mengada2!

Bila contraction makin kuat.. aku tak tau kul bape.. yg aku tau, mulut aku tak lepas dr membaca ayat nabi yunus dlm perut ikan tu..(nabi yunus ke? sorry kalao silap).. yg doa 'La ilaa ha illa anta subhanaka inni kuntumminazzoliminnn..' dan jugak surah (lupa ;) ) yg start 'alam tarokai fafa 'ala robbuka bi ashabilfill..'

Makbidan yg aku mintak buatkan air selusuh ajar suh baca Alam tarokai tu utk cepatkan bukaan. Alhamdulillah... berkat air selusuh dan ayat suci tersebut, aku tak rasa kesakitan mcm yg pertama dulu.

Jam 6pm

Agaknye la.. pasal aku tak pakai jam pon. Dgr org depan aku mengerang kesakitan mcm da nk beranak sgt. Aku relax lagi. Bila contraction dtg, makin kuat.. mata makin bulat. Rasa tak nk tido. Tapi bila contraction ilang..terus je mata ni pejam. Nape ek? Ubat tu kot..kan?

Pastu aku dgr org depan aku (lagi) panggil2 nurse. Ingtkan da nk bersalin. Nurse kata belum lagi.. hehhehe...

Aku pulak rasa perut ni keras sgt2. Pastu rasa tekanan kat bontot. Alahai.. da nak bersalin ke? Aku relax lagi. Dlm hati 'nak panggil nurse ke tak?'

2-3 kali gak rasa tekanan kat bontot tu. Kali ni aku tak yakin sgt da tiba masa nk bersalin. Sbb masa damia dulu mmg terasa sgt baby nak kuar. Kali ni tak pulak.

Bila sakit kuat, kebetulan ada nurse jengok aku. Apa lagi...

'Nurse..tolong.. Nak berakkkkkkkkk rasanyee'

'Nurse..cepat..sakitttttt sgtt ni'

Dan nurse serta doctor pon datang. Prepare itu ini. Dia suh aku teran.

Tak lama pastu kuar la Khalish Amsyar.

Part paling seksa adalah masa doctor nak kuarkan uri, darah beku dan nak jahit. Adoiii.. rasa nak sepak2 je doctor tu. Dah la doctor lelaki!!!

Apa pun, alhamdulillah.. lega rasanye!!!

Err.. no.3 nanti dulu kalau ada rezeki pon biarlah 3-4thn lagi. Seriauuuuuu gile!!

5 comments:

DYLA said...

tahniah atas kelahiran baru.
sekrg dah ada sepsang la ye. mesti hepi..

NizA said...

cam spital klang jek guna tirai2...siap leh dgr org tu jerit...org ni neran...nakutkan jek...hehehe...

sue..jahit tu ko terasa ke???biar btul??!!

Puteri Satu said...

cam senang je kan sue...alhamduillah dah selamat pun dah seme nya....kiranya allah permudahkanla tuh....rezeki memasing kan sue....

Sue said...

dyla, thx..

niza, a'ah cam style hosp lama2. tu pun sbb labour room sementara je. masa bersalin damia dulu kat serdang gak, kat labour room betul - sorang2 je dlm 1 bilik.

pu3satu, alhamdulillah.. rezeki Allah bagi..

Marsha~ said...

seramnyeeeeeeeeeeeee... paling seram bab VE tuh. tak suka!!!

anyway, tahniahle sebab dapat sepasang.. syoknyeeeeeee..