Friday, June 5, 2009

Listen to your bones?

Did you know most Malaysian women

get only 50% of their

daily calcium needs?


Insufficient calcium could lead to

brittle bones and osteoporosis



Sure sume org penah dengar wording di atas.
Kat mana?
Kat tv la... iklan Anelene.


Kebetulan tadi gi kantin nak tapau lunch. Ada anelene ni buat pemeriksaan tulang.
So bagi org yg slalu sgt lenguh2 kaki ni, terus je la buat bone check. Kot2 la tulang merapuh ke.....?


Senang je.. tak sakit pon. Just letak je sebelah kaki (tak kira la kiri ke kanan ke) kat machine dia tu.
Then dia spray air ape tah n machine tu pon start le meng'check' kaki kite...
Sekejap je da siap.
Katanye guna ultrasound technology to test the quality and strenght of the bone.


Aku punye result adalah...... -ve 2


Maknanya risiko sederhana utk dapat tulang rapuh (osteoporosis le tuhh)
Tapi menurut kata org tu, kena la berjaga2 supaya tak berisiko tinggi pulak.
Lagi pulak umur aku da (lagi beberapa hari je...) 29thn.
So ada 1 tahun je lagi utk kuatkan tulang ni.


Sebab??


Menurut dia lagi, tulang kita akan mulai reput pada usia 30tahun.
At that time da tak bole nak kuatkan tulang lagi.
Minum susu byk2 pon tak leh da nak kuatkan tulang tu.

Sebabnya time tu kita hanya bole maintain kan je tulang tu, dgn minum susu jugak la.
So ada setahun lagi utk aku improvekan tulang aku ni. Caranya??


*Minum susu berkalsium tinggi seperti Anelene - 4 sudu x 2 gelas sehari. Minum suam2/sejuk.


*Bersenam


*Hadkan pengambilan minuman beralkohol (aku tidak penah ambil ni) dan berkafein (max. 2cwn sehari)


*Sentiasa lakukan bone check



Lagi pulak aku breastfeed anak. So susu berkalsium tu amat penting dlm diet aku supaya
dpt menggantikan susu yg da diminum dek khalish.

Kena ganti balik kalsium yg da kuar sume....
Cayok2... dan aku terus beli sepeket anelene yg ada diskaun rm1.90 (je????) dan dpt free payung. Bole la...

No comments: