Tuesday, June 29, 2010

Budak2 pun da pandai buat andaian sendiri..

Kelmarin, waktu ingin solat Maghrib.. macam biasa Damia akan sama2 solat dgn aku. Walaupun dia tak pandai lagi, sekurang2nya dia pandai rukuk dan sujud sambil mulut berbunyi halus 'psss..pss..' umpama membaca surah-surah dalam solat. Selesai pakaikan damia telekung, kami pun bersolat.

Ntah macamana waktu dia sujud dan nak bangun semula, telekung dia terbuka. Damia tak pandai nak pakai balik, mula la dia merengek minta aku pakaikan. *mmg tak bole khusyuk la kalo anak dok tarik2 tangan, risau tertanggal je telekung aku*. Tapi aku teruskan solat. Damia pulak da terbaring2 kat atas sejadah.

Waktu aku sujud, jelas di telinga ku tangisannya...

'Iskk...isk.. ibu... tolong la pakai tekung mia... Mia tak pandai...'

'Iskkk... ibu..iskk.. mia dengar cakap ibu.. mia tak ngamuk2 dah...'

'iskk...ibu.. mia tak ngamuk2 dah.. nape ibu tak sayang mia..'

Aduhhh.. luluh hati ku, rasa nak gugur airmata ni..rasa nk terus peluk Damia. Mudahnya kanak2 buat assumption. Bila aku tak pakaikan telekung, dia terus ingat pesan aku supaya tidak mudah mengamuk *damia mmg temper kalu tak dpt buat sesuatu* terus dia kata ibu tak sayang. Aduhaiii anakk..

Bila selesai bagi salam kanan dan kiri, aku pujuk damia. Aku cakap elok2. Alhamdulillah.. aku rasa waktu lepas solat adalah waktu yang paling baik.. yang paling sesuai utk menasihati anak2. Aku ajak damia berdoa sama2. Lepas berdoa, aku mmg ajar damia utk bersalaman dan cium pipi aku. Pastu adik pulak akan salam damia *walaupun adik tak solat lagi* dan cium pipi damia dan ibu. Aku nak amalkan selalu.. biar hubungan akrab.. insyaallah..

No comments: