Wednesday, January 26, 2011

Geram kat orang yang tak reti hormat tuan rumah

Pagi tadi sempat gi check up. Patutnye semalam, tapi disebabkan jadual yang pack maka terpaksa pergi hari ni. Overall tentang pregnancy yang dah nak masuk ke minggu 32 ni, kurang memuaskan. Urine test semua ok kecuali ada sedikit blood. Blood pressure, naik sikit compare bulan lepas. Berat badan naik lagi.. wahhhh..sedih di situ walaupun aku cuba kontrol food intake esp waktu malam. Terpaksa tidor dalam keadaan perut dan anak tekak yang meminta di isi tau!

Bila scan, heartbeat baby ok alhamdulillah.. berat dah cecah 1.8kg. Uri kat atas, kepala baby dah kat bawah n doc kata insyaallah kepala baby dah tak pusing naik dah. Tapi pada aku, tak tau la kan.. jangan over-confident. Air ketuban dah kat boarder line je ni. Doc kata air ketuban mesti tidak kurang daripada 8. (measurement ape aku tak sure la) tapi aku punya dah 8.2, takut makin drop je.. So next week kena datang lagi untuk check BP (tak leh tunggu 2 minggu, kena monitor every week) n nak check air ketuban.

Aku da agak dah BP aku naik. Sebab lately ni badan letih sangat sebab rasa tension dan pressure. Macam2 benda yang aku pikir. Kesian kan... :p Tapi tambah pressure bila memikirkan perihal semalam. Meh aku citer....

Aku kuar rumah gi kerja around 8.20am. Pergi komuter dulu antar anak buah, then on the way ke bank (nak bayar duit kete) bibik call. Ehh aku da ada bibik. Lupa nak bagitau. Eh perlu ke bagitau... ermm tak kisah la. Suara bibik macam takut2 pun ada. Aku dah gelabah dah, ape hal dia ni? Anak2 aku ok ke....? Risau beb!!

Kak..ada orang datang rumah.
Siapa bik? *bole tak kepala aku dok pikir bangla??*
itu.. ibu min dengan sorang makcik.

Demmmm... ibu min tu adalah babysitter anak2 aku dulu. Rumah tak jauh cuma dia simpang lain la. Jalan kaki 2 minit je.

O0oo.. dia kat pagar ke?
tak.. udah masuk rumah. Mia yang bukak pintu. Saya lagi jemur baju di belakang.

Demmmm lagi. Aku tak suka la orang datang rumah aku time aku takde. Kau tak reti respek kat tuan rumah ke? Aku tak leh salahkan damia bukak pintu. Sebab bagi dia, itu orang yang dia kenal. Ini kali ke 3-4 dia datang time aku kuar keje. Last time dia datang, mak aku ada. So dia agak behave la kot. Tapi not this time ok...... Bibik kata dia tgh jemur baju n tiba2 dengar suara bising2 orang bercakap dalam rumah. Bila bibik masuk tengok, orang2 tu dah ada kat dapur aku. Siot kan??? Sampai dapurrr dia pegi.

pastu siap tanya, bik..ni arnab ni sape yang beli? Helloo.. rumah aku ok. Takkan aku nak suruh laki kau beli?? Mesti la kalo tak aku, laki aku la yg beli. Pastu bibik kata, masa dia nak tutup pintu dapur n ke depan, tau-tau orang2 tu da jenguk/masuk bilik bibik. Siot kan? Sampai dalam bilik pun kau nak tengok.... ape ingat aku bangsat sangat ke nak bagi bibik tidor atas lantai?? Terus bibik tutup pintu bilik yang lain tu.. nasib bibik pandai.

Aku tak kisah la kau nak datang rumah. Tapi agak2 la wehhh.. tuan rumah keluar pergi kerja, kau suka2 hati datang rumah masuk sampai ke dapur, belek itu ini. Pastu kang nak compare dengan rumah dia. Padahal dia pun duduk menyewa je. Aku da tau sangat dahh dia tu. Jiran buat lanskap letak kolam kecik, dia pun nak buat jugakkkkk. sukati la ko. Tapi tolong arr respek tuan rumah.

Bila bibik buat tak layan, baru la dia angkat kaki nak balik. Oh lupa. Makcik sorang tu adalah geng dia bergossip depan rumah. Ingat lagi, dia cerita yang makcik tu bgitau dia yang rumput2 depan rumah aku tu abis dah clear, ditebas/cabut dek bibik. Memang kuang ajar la kan.. sampai rumput depan rumah kena cantas pun kau nak canang kat orang. Padahal rumput tu bangla naik beskal yang potong, bayar je upahh 10 hengget. Ingat aku kejam sangat ke nak suruh bibik cabut rumput satu2? Makcik ni rajin jalan2 bawak cucu dia.. sampai depan rumah aku dia patah balik. Apasal ko tak round satu taman tu? Apsal ko mesti nak jalan sampai depan rumah aku je?? Semuanya memang ada motif la tu.....

Tak abis pagi tu beb. Rupanya belah petang dalam kul 4 datang lagi 2 org tak tau malu tu. Datang2 nak mintak pokok tomato aku. Bibik suruh ambik yang dalam pasu tin, banyak anak pokok dalam tu, kau balik korek tanam je la kan.. Tanakkk ok!!! Dia nak yang kat tanah yang dah naik tinggi2. Hotakk ko!! Penat aku ngan bibik jaga, dok siram bagai. Suka2 hati je nak amek. Pastu tak mintak kat tuan rumah pulak tu. geram la ngan orang mcm ni.

Aku da pesan kat bibik, jangan layan, jangan bukak pintu dan segala jangan la lagi. Aku malas.. rumah aku bukan ada apa pun. Bukan ada set sofa ribu riban. bukan ada meja makan besar gabak. Tapi itu pun nanti dijaja kat orang. Menyampah la orang macam ni. Tak leh tengok orang lebih. Hati tu kicap sangat ke? teringat masa mula2 aku bagitau yang aku tak antar anak aku kat dia dah pasal da ada bibik. Dia dengan belagaknye cakap : tak pe la.. sebab akak pun ada lagi 3 orang nak antar kat akak.

Ok fine. Dah 2-3 kali aku dengar dia cakap. Tapi rupa2nya baru2 ni dia mengeluh kat sorang jiran bahawasanya dia sangat sesak skarang ni. Sebab cuma jaga baby sorang je. Ye la kan.. selalu sedap dapat 1k lebih tiap2 bulan. Now cuma dapat 300. Tu la tak bersyukur. Time aku antar dulu suka2 hati je nak suruh aku amek anak cepat, seawal jam 4. Aku balik keje pun 5.30. Alasannya : ada hal. Tapi rupa2nya nak pegi kedai beli barang rumah.. tak pun nak gi berurut. Malam tak bole pegi ke??

Geram aku tau. Aku nak sms / call je nanti buat2 tanya smbil melaser2. Sorry la.. mulut aku memang orang tak tahan. Taik lalat tepi bibir, nk wat cemana kan..... Tak kira lah kita ni terpelajar ke tak ke, kalau dah marah tu, marah jugak la. bole ke kalau marah tetiba kita terpikir 'eh aku ada degree..mana bole marah2 orang'. Bangang la kan.....

Aku rasa kalau aku citer lagi, makin naik la BP aku ni kang. Balik aku chow. hhehhehehehe...

1 comment:

Zaidah said...

sabar....mulut orang memang tak bleh tutup...tapi mulut tempayan senang nak tutup....nanti BP naik lagi...susah tau....