Thursday, December 30, 2010

Peminat cilik happy Msia menang Piala AFF Suzuki 2010

Tahniah pasukan bolasepak Malaysia. Walaupun game malam tadi Indonesia menang 2-1, tapi Malaysia tetap gagah sebab menang aggregat 4-2. Syukur.. Sekurang-kurangnya pasukan Malaysia boleh kembalikan keyakinan dan sokongan rakyat Malaysia. Jurulatih pun terbaik!!!

Aku lah salah sorangnye. Yang dah luntur semangat kalau nak tengok bola skang ni. Dulu kemain lagi... Tapi Piala AFF Suzuki ni dah kembalikan semangat aku terhadap profesion footballer. Cewahhh.. macam la aku footballer! Kaki dan tangan bangku, ada la!

Tahniah jugak kepada penjaga gol Malaysia. Aku tengok dia macam cina pun ada.. jepun pun ada.. muka bole tahan *ehem ehem*. Dah macam Nakata pun ada . Owh baru tau nama dia Fahmi. Lagi satu tahniah jugak kat Safee sebab menang Anugerah Kasut Emas dengan 5 gol peribadi. Caya la!!

Malam tadi dapat jugak relax2 sket tanpa gangguan dr anak boboy aku. Sape lagi kalau bukan Khalish. Bila on je tv, tengok game da start 4minit.. terus panggil khalish. Dan dia pulak kemain excited siap buat macam2 gaya. Gaya excited! Gaya kecewa siap tepuk2 muka lagi.... Tepuk tangan... bising dgn suara dia 'Ggooooo!!!' 'Ggoooo!!! means gol! gol! heehehe..





Tengok la tu. Dia sendiri amek bantal n landing depan tv sambil tangan tepuk2 sebab Msia hampiri pintu gol! Aku slalu tanya dia 'adik nak main ball ekk? Adik nak main ball masuk tv ekk?' Pastu dengan laju dia dok angguk2. Hehe.. dari kecik sampai skang ni, bola adalah teman setia dia. Kalau dapat bola, aman hidup dia. Main sorang2 sepak sana sini pun dia tak kesah. Bukan takat bola, jumpa buah oren ke epal ke dalam peti ais pun di keluarkan dan dijadikan bola. Sabarr je la.. Apa2 je la asalkan bulat, dia jadikan bola!

So Khalish ni aku da tau minat dia memang bola! Kalau kat rumah mak, tiap2 pagi @ petang esp weekend dia dah bertenggek kat beranda belakang rumah yang boleh nampak padang nun di kejauhan. Sebab nak tengok org main bola. Pastu dia pun beraksi sama siap sepak2 kerusi bagai *sebab dia panjat kusi nak tengok luar*

Ermm Damia pulak, aku belum tau lagi ape yang dia minat sebenarnya. Takde yang spesifik. Semua dia main. Tapi dia rajin nak tolong kalau time memasak. Nak potong bawang la.. sayur la. Tapi anak perempuan kan, biasa la tu.. Cuma rimas sikit kalau dia sibuk nak mencuci pinggan, n aku sibuk nak memasak. Nak bergerak pun susah sbb dapur masak ngan sinki dekat sgt n ruang sempit. Kalu takde perut ni bole je nak lalu celah2 tu. Ni aku kempeskan2 perut tahan napas pon still tak bole. Hehheheheheeee...

Owh ya! Malam tadi masa nak tidur damia datang kat aku sebab dia tengok aku dok aduuhhh..aduhhh sebab sakit pinggang. Dia kata :

'Ibu.. ibu tak payah la keje. Ibu duduk je rumah. Kakak da besar. kakak boleh jaga ibu... tak payah la keje'

Alahai syahdunye rasa.. Aku reply: mana bole camtu. ibu kene keje. kalau ibu tak keje, macamana nak ada duit? nak beli susu, pampers khalish.,. nanti nak beli pampers baby. Baju lagi...

'Tak pe.. baju kan dah banyak. Pakai je la. Mia bole jaga ibu...' cara dia cakap tu sgt meruntun hati. Soft spoken!

'Ye la.. tapi kena tunggu mia besar, belajar, sekolah sampai jadi doktor. nanti mia jadi doktor nanti baru ibu berenti keje ok'

'Oke..........' - alahaiiii.. sayang sgt kat mia!!


Dah 2 malam mia tido tak pakai pampers. Dia tak nak, katanya 'kakak kan da besar..' Malam 1st dia berjaya sbb tak kencing sampai ke pagi. Tapi itu di kira dr jam 12 mlm sbb tido lambat. Malam tadi tido sebelum kul 11mlm. Jam 3 pagi aku tersedar, tengok2 dia tgh bukak suar. Aku cepat2 bangun ingatkan dia nak gi toilet. Tapi rupanya da basahhh tilam. Sabarr je la! Ermm actually aku sendiri tak ready nak train dia tido malam tak pakai pampers. Sebab aku yang malas nk bangun, dgn keadaan badan yang nak bangun pun rasa mcm amik masa 5minit! Tapi bila damia sendiri dah nak 'pampers-free' ni, so aku kena gagahkan juga la nampaknye.

Macamana nak train anak supaya tak kencing kat tilam ehhh..?

1 comment:

BILUT said...

Dulu masa kecik kecik mak ngan abah ambik pepatung (drangonfly) kasi gigit kat pusat ....